Elevii din Hărman și Prejmer învață în timpul „Școlii Altfel” despre Permacultură

Luni, 21 octombrie, la Școala Gimnazială din comuna Hărman, județul Brașov, în cadrul programului național „Școala Altfel”, aproximativ 50 de elevi din clasele a VII-a și a VIII-a au participat la două ateliere realizate de Bogdan Suliman, specialistul în Permacultură al Asociației Eco Ruralis.

Pornind de la experiența sa acumulată de-a lungul a nouă ani în care a aplicat principiile permaculturii pe propriile terenuri din Buzău, Bogdan a evidențiat în cadrul primului atelier importanța unei agriculturi sustenabile și auto-suficiente, unde intervenția umană este minimă, iar natura își urmează propriul ciclu.

Imagine de la atelierul realizat la Școala Gimnazială Hărman.

Astfel, elevii au învățat despre modul în care plantele se pot asocia în culturi pentru a se proteja unele pe altele de dăunători, plantele care fixează azotul în sol, precum și cele mai mari consumatoarea de azot, plantele care alungă cârtițele sau care extrag sarea din sol, folosirea rațelor indiene pentru a scăpa de melci și atragerea liliecilor pentru a scăpa de dăunători. Dar și alte trucuri care transformă grădinăritul într-o activitate plăcută, productivă și atrăgătoare.

Prezentarea iazului realizat pentru rațele indiene care ajută la combaterea melcilor.

În cel de-al doilea atelier, elevilor li s-a prezentat proiectul Smart Household și au învățat despre ce înseamnă o casă pasivă și autonomă, o gospodărie inteligentă, importanța resurselor de energie regenerabile, importanța gestiunii apei, automatizarea locuințelor proprii cu scopul de a crea o gospodărie sustenabilă cu efort minim.

„Pe tot parcursul evenimentului am vorbit despre cele trei direcții etice ale permaculturii: grija pentru pământ, grija pentru omenire, precum și repartizarea etică și limitarea consumării resurselor”, spune Bogdan.

Aceste trei direcții etice se referă la îngrijirea sistemelor vii ca să poată supraviețui în continuare și să prolifereze, îngrijirea oamenilor ca să poată avea acces la toate resursele ce le sunt necesare pentru a trăi, respectiv la stabilirea unor limite pentru nevoile noastre prin care să pot fi obținute resurse în așa fel încât să putem sprijini cele două direcții anterioare.

La final, a fost prezentată o instalație de aeroponie pentru microplante, realizată de un grup de patru elevi ai Școlii Gimnaziale din Hărman, în colaborare cu Academia de Informatică Brașov, și automatizată de către elevii de la Clubul de inventică al Academiei. Instalația a rămas în cadrul școlii, pentru ca elevii să experimenteze creșterea microplantelor.

Imagine de la atelierul realizat la Colegiul pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei”, Prejmer.

Atelierele s-au desfășurat mai apoi și la Colegiul pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” din orașul Prejmer, județul Brașov. Au participat tot în jur de 50 de elevi, însă de data aceasta din clasa a IX-a și a X-a.

Un grup de patru elevi ai Colegiului au prezentat o instalație proprie similară celei realizate de elevii Școlii Gimnaziale Hărman, care a rămas de asemenea în cadrul școlii. Scopul pe termen mediu/lung al acestor instalații realizate de elevi este integrarea acestei activități într-un proiect Erasmus+.

Instalația de aeroponie pentru microplante, realizată de elevii Colegiului pentru Agricultură și Industrie Alimentară „Țara Bârsei” din Prejmer.

De asemenea, o profesoară a Colegiului și-a manifestat interesul pentru organizarea unei vizite de studiu la Buzău, pentru ca elevii să poată vedea „pe viu” organizarea unei grădini pe principiile permaculturii.

Aceste ateliere au făcut parte din cadrul proiectului Smart Household finanțat prin programul Științescu Hub 3.0 de către Fundația Comunitară Brașov și implementat de către Academia de Informatică Brașov.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *